TIP UNTUK MENJAGA MATA


Assalamualaikum,

Serius akk memang ada masalah penglihatan.. rabun jauh. Akk jenis tak suka pakai spek...jadi tak hairanlah kalau dari jauh ada yg melambai2 n menegur, akk buat deek je...hihi. bukan sombong ye.. tp tak nampak... tulah sekarang duk mkn carrot untuk cerahkan mata. ni nak pg borong carrot byk2 buat stok..💜💜

Tau tak carrot banyak khasiat untuk mata..akk dah amalkan makn carrot tiap2 hari..setiap hidangan mesti ada carrot..dah jadi febret akk.  Buat jus pun sedap.  Bersyukur kerana penglihatan akk masih maintain...powernya tak lebih.

Kalau nak lihat efecnya  makan masa...dah praktik seminggu nak nampak hasil terus memang takla.. kena konsisten.. baru nampak kesannya.
Kita memerlukan vitamin A untuk  kesihatan..korang rasa cukup tak kita ambik vitamin A n vitamin C setiap hari... kalau tak cukup meh akk cadangkan supaya ambik vitamin untuk mata iaitu carotomax.

Secara umumnya kalau kita ambil vit A dgn konsisten hari2, dapatlah kite melindungi mata dan badan kita dari efek sinar UV.  pigmen2 pada vit A menyediakan satu lapisan untuk menyerap sinar uv di mata atau di kulit...

Ok.. nak share kebaikan carrot.

1.Beta karotena: Lobak merah kaya dengan sumber antioksidan yang antaranya mengubah kepada vitamin A dalam tubuh untuk membantu mengekalkan kulit sihat.

2. Penghadaman: Lobak merah meningkatkan jumlah air liur dan membekalkan mineral penting, vitamin serta enzim yang membantu memudahkan proses penghadaman. Makan lobak secara kerap dapat membantu mengelakkan ulser gastrik dan penyakit lain membabitkan sistem penghadaman.

3. Elemen alkali: Lobak merah kaya dengan elemen alkali yang menggiatkan dan membersihkan darah selain mengimbangi ratio asid/alkali tubuh.

4. Kalium: Lobak merah adalah sumber terbaik untuk kalium yang membantu mengekalkan tahap garam dalam tubuh, sekali gus membantu menurunkan tekanan darah.

5. Kesihatan gigi: Lobak merah membunuh kuman dalam mulut dan membantu mengelakkan kerosakan gigi.

6. Luka: Parutan lobak merah yang mentah boleh digunakan untuk membantu mengubati luka dan kerengsaan.

7. Fitonutrien: Antara kebaikan fitokimia yang ada pada lobak merah ialah fitonutrien dikenali falcarinol yang mengurangkan risiko kanser usus dan membantu menggalakkan kesihatan usus secara keseluruhan.

8. Karotenoid: Lobak merah kaya dengan karotenoid yang digunakan tubuh untuk mengawal paras gula dalam darah.

9. Serat: Lobak merah tinggi kandungan serat larut yang mampu merendahkan tahap kolesterol.

10. Mata, rambut dan kuku: Nutrien dalam lobak dapat meningkatkan kesihatan mata, kulit, rambut, kuku dan banyak lagi dengan membantu tubuh menyingkirkan bahan toksin serta membina sel baru.

Nak vitamin untuk mata ..hubungi akak ye.0129810664.

#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleeefect
#tim6awesome
#pengedarshaklee.
#shakleekualaterengganu
#redahje


No comments