Darah Haid Banyak Akibat Fibroid

Assalamualaikum wrt.

Mengapa darah haid banyak dan berpanjangan ???  itu yang menjadi persoalan.  Situasi begini banyak terjadi dikalangan wanita seawal 30 an dan 40 an.  Jadi apa yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor untuk buat pengesahan samaada terdapat fibroid atau tidak.

Image result for gambar darah haid

Fibroid merupakan sejenis ketumbuhan  yang  terbentuk dalam rahim atau di luar rahim wanita.  Fibroid  mengganggu keselesaan, apabila  fibroid membesar maka terjadilah  komplikasi seperti keluar darah haid yang banyak(menorrhagia) dan tempoh haid yang panjang(prolonged menses).

Jesteru itulah mereka kelihatan  lemah dan pucat,  lantaran aliran haid yang terlampau banyak.  Ini   merupakan  tanda-tanda awal bagi mereka yang menpunyai ketumbuhan fibroid  dalam rahim atau ovari.


Image result for sakit fibroid



Terdapat kes-kes ketumbuhan fibroid yang memudaratkan apabila tumbesarannya berlaku dengan begitu pantas.  Ianya boleh membesar sehingga 50 paun dan rekod fibroid terbesar dikeluarkan di dunia adalah 140 paun.   

Fibroid begitu cepat membesar dan boleh  melekat pada organ-organ lain, ketika itulah ia mengundang kemudaratan.    Dimana ia  turut membawa kesengsaraan lain bagi pesakit.   Punca terjadinya fibroid masih belum diketahui. Namun ada mengatakan berpunca dari ketidakseimbangan hormon juga gaya hidup.

Kesukaran untuk mengandung juga adalah satu sebab utama dimana fibroid adakalanya boleh menyumbat saluran fallopian dan embrio sukar melekat dalam rahim akibat pembesaran fibroid,


Image result for fibroid hd

Tanda-tanda Fibroid

  • Rasa senak dibahagian abdomen.
  • Sakit atau pedih dibahagian bawah pinggang
  • Sengugut
  • Masalah pendarahan abnormal. 
  • Sakit ketika hubungan kelamin
  • Kencing tidak lawas
  • Sembelit.

Cara Untuk Mengelakkan Fibroid.

1.   Selalu Bersenam.

Aktiviti bersenam  dapat mengurangkan pertumbuhan fibroid dalam jangka panjang,  melaku aktiviti fizikal  dapat  

2.   Sumber Makanan Mengandungi vitamin D.

Ikan merupakan sumber protein dan banyak sumber vitamin D.    ini dapat mengecilkan saiz fibroid.  dan  mengurangkan boleh tumbesaran fibroid tersebut.
  
3.    Anti Oksida

Makan makanan yang mengandungi antioksida yang tinggi seperti
buah-buahan dan sayuran seperti Oren, anggur serta pisang yang mengandungi vitamin c dan vitamin e.

4.    Berat Badan

Faktor berat badan yang ideal,  sangat digalakkan supaya  fibroid dapat mengecut.


Cara Merawat Fibroid.



Biasanya rawatan fibroid dengan ubat-ubatan jenis anti estrogen dan progestrogen berbentuk pil atau dalam bentuk suntikan diberikan, walaupun begitu ubat-ubat ini tidak terlalu berkesan dan berkemungkinan membawa gejala seperti monoppaus dan komplikasi kesihatan yang lain.


Rawatan altenatif lain, biasanya melalui pembedahan, iaitu membuang ketulan tersebut dan  pembedahan membuang rahim.


Suplemen  Sesuai Untuk Mengecutkan Fibroid.

Vivix 

Vivix  minuman campuran botani adalah  revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. 

Vivix  menpunyai  campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.  Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. 

Vivix Shaklee  amat sesuai  bagi mengurangkan dan mengecutkan fibroid,  mengandungi  kandungan anti oksida yang tinggi, mampu membaiki sel yang  rosak.    






 Image result for testimoni vivix untuk fibroid

 GLA Complex

Gamma linolic acid yang diektrak dari borage  mengandungi lebih dari 2 kali ganda gla berbanding dengan EPO.
Fungsi utama gla adalah untuk menstabilkan hormon, mengawal keseimbangan hormon estrogen  dan membetuk  prostaglandin. Disamping menghalang dari pembentukan sel kanser.  Dan boleh mengecutkan fibroid.


Image result for testimoni gla shaklee untuk fibroid


 Vitamin C

Satu-satunya  anti oksida yang berkuasa   dan mampu  memeragi kanser dan ketumbuhan. Biasanya apabila fibroid membesar, aliran haid akan lebih banyak, vitamin c dapat memperbaiki simptom tersebut.  


Image result for vitamin c shaklee

Vitamin  E

Vitamin  semulajadi iaitu vitamin E terhasil dari  minyak biji gandum dan soya merupakan anti oksida yang kuat  yang  boleh melambatkan pertumbuhan tumor.   


Image result for vitamin e shaklee hd

Gabungan beberapa produk shaklee ni insyaallah dapat mengurang fibroid. Jangan tunggu lagi sekiranya anda menghadapi masalah ini.  Sila klik dibawah untuk membuat pembelian atau whatapp di no yang tertera.

Saya ingin membantu anda semua untuk ikhtiar sihat. Insyaallah.





COD  : Kuala Terengganu - Bukit Payong  - Padang Midin - Bukit Sawa -Marang


Norma/Ummi ma
Call/sms/Whatssap : 0129810664

Email : norrma753@gmail.com.my


FaceBook : Nor Ma 


Instagram : iamlavender_shakleeterengganu


Pos Seluruh Malaysia





























No comments