Cara Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi Dengan Cepat

Tekanan darah tinggi memang tidak asing lagi bagi penduduk di Malaysia. Ia juga perkara utama yang menjurus kepada angin ahmar. Penyakit darah tinggi boleh dikatakan sebagai silent killer. Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, seseorang manusia itu dikatakan mempunyai darah tinggi jika tekanan darahnya melebihi 140 mmHg untuk tekanan sistolik dan melebihi 90 mmHg untuk tekanan diastolik.


Ia berkaitan dengan peredaran saluran darah dan ketahanan sistem darah yang tinggi. Ada juga beberapa faktor yang mempengaruhi tekanan darah kita. Seperti kegemukan, mereka yang minum minuman keras dan mereka yang makan garam atau lemak secara berlebihan.


flowervit.blogspot.my



Simptom-SimptomTekanan Darah Tinggi

Di antara tanda-tanda individu yang mempunyai tekanan darah tinggi ialah:
  • Kerap sakit kepala.
  • Mudah penat atau keliru.
  • Masalah penglihatan.
  • Sakit dada.
  • Sukar bernafas.
  • Degupan jantung luar biasa.
  • Darah di dalam air kencing.
Cara Mengawal Darah Tinggi Secara Semulajadi.

Beberapa faktor dapat dilakukan untuk mengatasi darah tinggi, seperti berikut :

1.     Lemak dan kolesterol 


Lemak dari makanan merupakan penyumbang kolesterol terbesar. Kolesterol yang berlebih dapat menempel pada permukaan dinding pembuluh darah. Hal ini menyebabkan pembuluh darah yang terluka karana gesekan darah, mengalami penumpukkan. Hal ini disebut dengan ateroklerosis. Yang perlu dihindari adalah bahaya Junk food.  



2.     Garam  


Memiliki sifat menahan air. Memakan makanan yang digaramkan secara berlebihan, dengan sendirinya dapat menaikkan tekanan darah. Oleh itu perlu mengurangkan makanan yang tinggi kandungan garam. 

3.     Durian, Daging dan alkohol 

Pengidap  tekanan darah tinggi perlu menjauhinya kerana ketiga hal tersebut karena bersifat panas. Tekanan darah akan naik setelah memakan 3 jenis makanan tersebut, misalnya bahaya minuman keras.

4.     Kegiatan Bersukan/Olahraga 

Pengidap tekanan darah tinggi perlu menjalankan kegiatan bersukan dan olahraga setiap hari, hingga denyut jantung menjadi denyut maksima untuk latihan.  Misalnya usia 40 tahun, denyut nadi maksima adalah 220-40 = 180, maka zon latihan yang dicapai adalah 70-85% dari 180 iaitu 126-153 denyut per minit.  Maka perlu 30-40 minit latihan aerobik. 

5.     Kopi dan rokok 

Bahaya  minuman berkafein seperti kopi. Rokok pula  dapat merangsang ketagihan yang akhirnya menggangu aritmia jantung dan berbagai komplikasi lain.

6.     Obesiti  

Obesiti akan menyebabkan  jaringan lemak yang berlebihan.  Cara mengira berat badan relatif adalah misalnya berat 70 kg dan tinggi 172 cm, maka berat ideal adalah 90% x (172-100)= 64.8 kg. Ini  akan menunjukkan lebihan berat badan sebanyak 70-64,8 kg= 5.2 kg.



Vitamin  Yang  Dicadangkan


Antara vitamin penting yang kami sarankan untuk pesakit  tekanan darah tinggi.

OmegaGuard 

Dapat membakar kolesterol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu meningkatkan kolesterol baik HDL di dalam badan.

Garlic Complex 

Bawang putih membantu mencairkan darah, membersihkan darah, dan melancarkan pengaliran darah. Kajian perubatan membuktikan bawang putih membantu menenangkan saraf dan menguatkan jantung. Pengambilan suplemen bawang putih (seperti Garlic Complex) dalam jumlah yang sesuai membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu menurunkan tekanan darah tinggi.


Ostematrix 

Kalsium dan Magnesium berfungsi seperti elektrolit; bermakna ia memberi impak kepada jumlah air di dalam badan, memberi kesan kepada pH di dalam darah, serta memainkan peranan penting dalam kontraksi dan rehat sel otot jantung, menjadikan Kalsium dan Magnesium mineral penting untuk menstabilkan degupan jantung. Di sebabkan faktor ini, suplemen Kalsium dan Magnesium membantu menstabilkan tekanan darah.


Sustained Release Vitamin C  


Vitamin C penting untuk melindungi pembuluh darah supaya menjadi lebih elastik, sekaligus membantu pengaliran darah menjadi lebih baik. Apabila salur darah dipenuhi kolesterol, plak kolesterol ini akan menempel di dinding salur darah. Tanpa Vitamin C yang cukup, salur darah menjadi kurang elastik, dan lama kelamaan salur darah akan menjadi keras dan mudah pecah. Mereka yang mengalami salur darah pecah seperti pesakit strok adalah disebabkan salur darah mereka tidak lagi elastik, kerana plak kolesterol yang menebal.
Kelebihan Sustained Release Vitamin C ialah 100mg Vitamin C dilepaskan secara perlahan-lahan setiap 1 jam selama 5 jam. Jadi, badan kita boleh menyerap sepenuhnya khasiat Vitamin C.


Vivix

 
Satu kajian baru-baru ini yang disiarkan dalam jurnal Gerontologi:  Polyphenols Sains Biologi seperti resveratrol dalam Vivix boleh membantu mengurangkan tekanan darah juga boleh membantu mencegah strok. Bagaimana? Dengan meningkatkan aktiviti enzim yang dipanggil oksida nitrik endothelial synthase yang kemudiannya menghasilkan nitrik oksida-ejen yang meluaskan saluran darah dan kawalan tekanan darah.



Tekanan darah tinggi juga boleh membawa kepada serangan jantung, kegagalan jantung, strok dan kegagalan buah pinggang.

Bertindak Sekarang Sebelum Terlambat,  Turunkan Darah Tinggi Dengan Shaklee!




hubungi saya 

Norma
Pm/Whatssap : 0129810664
Your Shaklee Independent Distributor 

FB: Nor Ma 

IG : iamlavender


Pos Seluruh Malaysia


COD  : Kuala Terengganu - Bukit Payong Marang - Padang Midin - Bukit Sawa

 

No comments