Tip Mengurangkan Bengkak Susu

Hai,

Assalamualaikum,

Selalu tak kena bengkak susu semasa menyusukan bayi, mesti ramai yang pernah kena kan? Tuhan saja tahu, betapa sakitnya bila bengkak susu, kadang tu boleh jadi demam. Bengkak susu disebabkan saluran aliran susu tersumbat dan tidak mengalir dengan lancar. Payudara yang bengkak susu akan mengeras dan susu akan drop. Bila tersentuh, terasa sakit yang amat.

Disini ummi akan kongsikan cara-cara bagi mengurangkan bengkak susu berdasarkan petua turun temurun dari nenek dan ibu ummi sendiri.

Image result for gambar bengkak susu



Sebab Bengkak Susu

1.     Susu  yang terlalu penuh disebabkan tidak pam setiap 2 jam.

2.     Teknik lekapan bayi ketika menyusu tidak betul menyebabkan
        payudara tidak kosong sepenuhnya.

3.     Tidak mengosongkan payudara dengan kerap, ini berlaku
        apabila bayi tidur terlalu lama.

4.     Memakai pakaian atau bra terlalu ketat menjadi faktor utama
        bengkak susu.

Image result for gambar bengkak susu


Petua Untuk Hilangkan Bengkak Susu


1.   Tuam Dengan air Panas.


Selalunya  payudara akan keras,  anda boleh perlahan tuamkan  dengan air panas atau ais.   caranya isikan pad plastik  dengan air panas, kemudian balut  dengan tuala supaya tidak terlalu panas dan bolehlah dituamkan pada tempat yang bengkak tadi.  Kalau tak ada pad, botol kosong pun, boleh guna, isikan air panas.


Image result for gambar botol tuam air panas


2.    Gunakan Sikat Rambut.

Orang-orang tua dulu selalu ajar supaya urut bahagian bengkak susu dengan menggunakan sikat rambut.   Korang pernah dengar tak,  dengan  urut dan sikat ke arah puting supaya susu 
dapat beredar  dengan lembut dan  bengkak dapat dikurangkan.


Image result for gambar sikat untuk hilang bengkak payudara


3.    Penggunaan Bra 

 Memakai bra yang selesa untuk ibu mengandung agar tidak ketat  yang mungkin akan mengganggu pernafasan.  Kemungkinan bengkak susu mudah terjadi akibat pemakaian bra yang terlampau ketat dan tidak selesa.  

4.     Menyusu Lebih Kerap.

Penyusuan yang lebih kerap dapat mengurangkan bengkak susu, ini kerana payudara akan kosong.   Kadang ibu-ibu yang bekerja akan mudah terjadi bengkak susu, oleh kerana susu tidak diberi sepenuhnya kepada bayi mereka.  Selalulah pam susu ketika berada di pejabat  dan simpan ditempat  yang sejuk.

5.     Vitamin C

Selalunya apabila bengkak susu, ibu-ibu akan mudah demam, dan salah satu untuk mengurangkan demam bengkak susu dengan  mengambil vitamin C,   Vitamin C  selalunya banyak  terdapat dalam buah-buahan,  untuk  lebih senang, ummi cadangankan supaya ambil vitamin C Shaklee bagi mengurangkan demam dan untuk mengelakkan jangkitan penyakit, terutamanya ketika menyusu,  lebih elok ambil vitamin berbanding dengan ubat. 


Vitamin C Shaklee.

6.    Pengambilan Lecithin

Suplemen Lecithin dapat mengurangkan bengkak susu dengan memecahkan lemak-lemak di bahagian payudara.   Jom kita lihat petua menghilangkan bengkak susu dari Dr. Najihah Abdul Mutalib.  Beliau pernah mengalami bengkak susu, dimana lecithin dapat membantu masalah beliau.





Related image
Lecithin


Sekiranya anda mengalami bengkak susu, jangan risau kerana gabungan mantap Vitamin C Shaklee dan Lecithin dapat mengurangkan masalah tersebut.

Usah dibiarkan bengkak susu menjadi semakin parah yang boleh mengakibatkan demam dan sakit badan.   Kehidupan yang selesa adalah kebahagian kita.   Alhamdulilah..


hubungilah Ummi Ma.

Pm/Whatssap : 0129810664


FB: Nor Ma 

IG : iamlavender


Pos Seluruh Malaysia


COD  : Kuala Terengganu - Bukit Payong Marang - Padang Midin - Bukit Sawa

Anda boleh membuat pembelian online dengan mudah

 klik di bawah :-



No comments